Základná škola 076 52 Veľký Horeš, Úzka 221/7 S p r á v a o výsledkoch a podmienkach výchovno-vzdelávacej činnosti Základnej školy s vyučovacím jazykom slovenským vo Veľkom Horeši za školský rok 2006/2007. Predkladá: PaedDr Zoltán Pál riaditeľ školy Východiská a podklady: Správa je vypracovaná v zmysle: 1. Vyhlášky Ministerstva školstva SR č. 9/2006 Z. z. zo 16. 12.2005 o štruktúre a obsahu správ o výchovno-vzdelávacej činnosti, jej výsledkoch a podmienkach škôl a školských zariadení. 2. Metodické usmernenie MŠ SR č. 10/2006-R k vyhláške MŠ SR č. 9/2006 Z. z. 3. Koncepcia školy na roky 2004 – 2008 4. Plán práce školy na školský rok 2005/06 - 2006/2007. 5. Informácie o činnosti Rady školy pri ZŠ s vyuč. jazykom slov., Úzka 221/7
1. ZÁKLADNÉ INFORMÁCIE O ŠKOLE A JEJ SMEROVANÍ Vízia školy Výchovno-vyučovací proces školy je determinovaný faktormi vyplývajúcimi z jej geograficko-etnickej polohy. Školu navštevujú hlavne žiaci s materinským jazykom maďarským, pričom vyučovací jazyk slovenský je pre nich cudzím jazykom, v ktorom na začiatku prvého ročníka nie sú schopní komunikovať. Žiaľ, s takouto alternatívou učebné plány ani učebné osnovy nerátajú. Museli sme preto postupne vypracovať koncepciu školy reagujúcu na potreby žiakov, rodičov ale i spoločnosti, aby každé dieťa malo šancu a podmienky pre zmysluplnú tvorivú činnosť, aktívne učenie sa aj v štátnom jazyku. Ide nám o lepšiu budúcnosť našich žiakov, a preto sa nezastavíme v hľadaní prostriedkov, ktoré majú umožniť kvalitný výchovno-vzdelávací proces zameraný na prípravu žiakov, na ich bezproblémový prechod na II. stupeň do plnoorganizovaných škôl. Vzhľadom na dispozície žiakov a záujem rodičov venovať sa príprave talentovaných žiakov na štúdium na 8- ročnom gymnáziu. Zvyšovať úroveň informačnej gramotnosti žiakov a zamestnancov školy, integrovať IKT do každodennej práce učiteľov a žiakov. Vytvoriť školu, ktorá popri rodinnom prostredí ponúkne svojim žiakom všetky príležitosti (porovnateľné s plnoorganizovanými školami) na vzdelávanie a osobnostný rast s dôrazom na ich individuálne schopnosti a nadanie. a) Základné identifikačné údaje o škole: (§ 2ods. 1 písm. a)
7.1) Údaje o rade školy: Rada školy pri Základnej škole s vyučovacím jazykom slovenským bola ustanovená v zmysle § 24 zákona č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov po voľbách dňa 18.júna 2004. Funkčné obdobie začalo v mesiaci september 2004 na obdobie 4 rokov. Členovia rady školy:
Stručná informácia o činnosti rady školy za školský rok 2006/2007: Rada školy pri Základnej škole realizovala v školskom roku 2006/07 štyri riadne zasadnutia a jedno mimoriadne zasadnutie pri príležitosti realizácie rodičovského plesu. Na zasadnutiach sa prerokovali informácie o organizácii školy a školského roka, o pedagogicko-organizačnom a materiálnom zabezpečení výchovno-vzdelávacieho procesu, boli predkladané správy o výchovno-vzdelávacích výsledkoch školy, o mimoškolských aktivitách žiakov. Všetky aktivity uvedené v bode /7 i / boli organizované v súčinnosti s radou školy na princípoch vzájomného rešpektovania sa a pomoci v prospech žiakov. Členovia rady školy a na ich podnet aj samotní rodičia sa aktívne zapájali do prípravy a realizácie projektov mimoškolských aktivít.
Z tých najúspešnejších.: Cvičenie v prírode – so športovo-turistickým zameraním, s využitím didaktických hier v pláne ktorých sa realizovali tematické celky Ochrany človeka a prírody.Posedenie pri jedličke ( december 2006) Fašiangová veselica s karnevalom (február 2007) Rodičovský ples sponzorované aj zriaďovateľom školy na podnet p. starostu Ľ. Tarra. Zber papiera, handier a železa. Zo zisku boli nakúpené zošity, výkresy pre potreby žiakov školy. Školský výlet na „Spišský hrad a jeho okolia“ s vlastivednou tematikou hradené z prostriedkov rodičovského združenia. 7.2 a) Údaje o predmetových komisiách a metodických združeniach - poradných orgánoch riaditeľa školy: Vzhľadom na typ školy a malý počet pedagogických zamestnancov boli učitelia členmi predmetových komisií a metodických združení na plnoorganizovanej ZŠ v Kráľovskom Chlmci, kde naši žiaci po ukončení 4.roč.pokračujú v ďalšom štúdiu. b) Údaje o žiakoch školy za školský rok 2006/2007 (§ 2 ods. 1 písm. b) Základná škola
c1) Údaje o počte žiakov zapísaných do 1. ročníka ZŠ (§ 2 ods. 1 písm2. c))
c2) Údaje o prijatých žiakoch na štúdium na stredné školy c. 2.2. žiaci 4. ročníka
Po absolvovaní 4. ročníka odchádzajú žiaci do 5. ročníka na Základnú školu s vyuč. jazykom slovenským v Kráľovskom Chlmci a od roku l995 i na osemročné Gymnázium v Kráľovskom Chlmci. Od roku 1995 bolo na štúdium na osemročnom gymnáziu v Kráľovskom Chlmci prijatých 20 našich absolventov. Zároveň je nutné poznamenať, že škola je v oblasti zmiešaného etnika a väčšina žiakov má materinský jazyk maďarský, čo zvyšuje náročnosť osvojovania si písomnej i ústnej podoby slovenského jazyka. O kvalite prípravy našich žiakov ale nech svedčí počet vyše 20. úspešne študujúcich na osemročnom gymnáziu v Kráľ. Chlmci. e) Údaje o výsledkoch hodnotenia a klasifikácie žiakov podľa poskytovaného stupňa vzdelania.(§ 2 ods. 1 písm. e) e.1.) I. stupeň základnej školy Hodnotenie žiakov 1. ročníka
U jedného žiaka sme požiadali o pedagogicko-psychologické i špeciálno-pedagogické vyšetrenie z dôvodu podozrenia na dislexiu, ktorá sa nám aj potvrdila. Zároveň je potrebné uviesť, že školský rok absolvoval s veľkým počtom vymeškaných hodín zo zdravotných dôvodov . Hodnotenie žiakov 2. – 4. ročníka podľa variantu A
f) V školskom roku 2006/2007 prebiehalo vyučovanie podľa Učebných plánov, ktoré schválilo Ministerstvo školstva Slovenskej republiky dňa 14. mája 2003 císlo 520/2003-41 s platnostou od 1. septembra 2003 a podľa Pedagogicko-organizačných pokynov pre školy, školské zariadenia, orgány štátnej správy v školstve a orgány územnej samosprávy na školský rok 2006/07. V ročníkoch 1.-4. sa vyučovalo podľa variantu č.1 /základný/ g) Údaje o fyzickom počte zamestnancov a plnení kvalifikačného predpokladu pedagogických zamestnancov školy ku dňu koncoročnej kvalifikácie (§ 2 ods. 1 písm. g)
g 1) Zoznam učiteľov a ich úväzok , aprobácia, ukončené vzdelanie
Vysvetlivky: M- matematika, Sj- Slovenský Jazyk, Pa- Prírodoveda, Pu- Pvouka, Vl- Vlastiveda, Hv- Hudobná v., Tv- Telesná v., Pv- Pracovné v., ŠK – Školský klub, Inf.- Informatika,
g 2) Odbornosť vyučovania podľa jednotlivých Neodborne vyučované predmety - vychovávateľka, ktorá dopĺňa svoj úväzok vyučovaním predmetov Vlastiveda 4.ročník, Telesná výchova v 3.-4.roč., h) Údaje o ďalšom vzdelávaní pedagogických zamestnancov školy ( §2 ods.1 písm. h)
i) Údaje o aktivitách a prezentácii školy na verejnosti ( § 2 ods. 1 písm. i)
i 1) Dosiahnuté výsledky v predmetových olympiádach a súťažiach Vzhľadom na výsledky, ktoré žiaci dosiahli na školskom kole, porota nedoporučila postup do okresných kôl. Zároveň sme v nižších ročníkoch objavili nové talenty, ktoré by v budúcnosti pri pravidelnej práci mohli úspešne reprezentovať školu tak ako v minulosti. j) Údaje o projektoch, do ktorých je škola zapojená ( § 2 ods. 1 písm. j)
Všetky projekty boli zamerané na posilnenie vzťahu rodičov a detí. Digitálni štúrovci dali základy počítačovej gramotnosti mnohým obyvateľom obce. Od realizácie tohto projektu využívajú rodičia a ostatní obyvatelia odborné poradenstvo a prístup na internet v popoludňajších hodinách. Veľkým prínosom bol projekt Nechcem byť sám, ktorý upevnil vzťahy medzi rodičmi a deťmi – motivoval rodičov k spoločným aktivitám.
k) Údaje o výsledkoch inšpekčnej činnosti vykonanej Štátnou školskou inšpekciou v škole (§ 2 ods. 1 písm. k) Štátna školská inšpekcii vykonala kontrolu pred rokom 2000, preto jej výsledky neuvádzame.
l) Údaje o priestorových a materiálnych podmienkach školy (§ 2 ods. 1 písm. l) {Uvádzajú sa z pohľadu vlastného hodnotenia v súvislosti s plnením učebných plánov a učebných osnov.} Možnosť využitia podkladov, ktoré jednotlivé školy vypracovali v súvislosti s prípravou správy o vybavení škôl UP, vybavení učební, telocviční atď. pre školskú komisiu
Základná škola s vyučovacím jazykom slovenským vo Veľkom Horeši je málotriedna škola. Budova školy bola postavená v rokoch 1935-37 a poskytuje i v súčasnosti kvalitné, priestranné, vzdušné a svetlé priestory, vhodné ako učebne pre žiakov. Škola je splynofikovaná.
Výchovno-vyučovací proces je sústredený do dvoch kmeňových tried, gymnastickej telocvične a jedálenského kúta. Súčasťou školy je školský klub detí, ktorý nemá samostatnú miestnosť, činnosť prebieha v jednej z učební.
Internou súčasťou jednej z učební je i oddelenie informačno-komunikačných technológií /IKT/, ktorý zároveň slúži aj ako odborná učebňa na výučbu prvouky, prírodovedy a vlastivedy.
Na športovú a pracovnú činnosť slúžilo staršie viacúčelové ihrisko, školský dvor, záhrada a v prípade nepriaznivého počasia priestory gymnastickej telocvične s veľkosťou 50m2, zriadenej svojpomocne.
Budova školy má nasledovné členenie:
m) Údaje o finančnom a hmotnom zabezpečení výchovno-vzdelávacej činnosti školy (§ 2 ods. 1 písm. m). Prehľad o čerpaní finančných prostriedkov v školskom roku 2006/2007
Nakoľko škola nie je právnym subjektom, správa o hospodárení sa dalo zostaviť iba na základe rozpisu vykonaného zriaďovateľom. Rozpis bol vykonaný na žiadosť riaditeľa školy. n) Cieľ, ktorý si škola určila v koncepčnom zámere rozvoja školy na príslušný školský rok a vyhodnotenie jeho plnenia ( § 2 ods. 1 písm. n). 1./ Vybudovať školu, ktorá dosiahne úroveň plnoorganizovaných škôl v materiálnej a priestorovej oblasti. 2./ Pokračovať vo vyučovaní cudzích jazykov formou krúžkovej činnosti a rozšíriť skladbu mimoškolských aktivít so zameraním na tanečno-hudobné tradície a na prácu s výpočtovou technikou. 3. Úprava exteriéru školy – podľa finančných možností, v spolupráci s rodičmi a obecným úradom. 4./ Dať žiakom možnosť zapojiť sa do všetkých ponúkaných aktivít a využiť na to spoluprácu so Združením rodičov. Viac zainteresovať do diania v škole i rodičov, hlavne tých, ktorí sú ochotní venovať svoj voľný čas práci s mládežou. Rozvinúť spoluprácu s nezamestnanými rodičmi 5./ Zabezpečiť podmienky na uplatnenie bezpečnosti práce a ochrany zdravia v praxi zabezpečiť vnútro- školskú kontrolu BOZP a dodržiavanie predpisov 6/ Zvýšiť informovanosť verejnosti o aktuálnom dianí v škole a/ výsledky v škole zverejňovať na verejnej nástennej tabuli b/ motivovať žiakov k lepším výkonom a formovať v nich pocit hrdej príslušnosti k škole. o) Oblasti, v ktorých škola dosahuje dobré výsledky, a oblasti, v ktorých sú nedostatky a treba úroveň výchovy a vzdelávania zlepšiť vrátane návrhov opatrení (§ 2 ods. 1 písm. o) NAPRÍKLAD:
II. Ďalšie informácie o škole, ktoré môže správa obsahovať: a) Psychohygienické podmienky výchovy a vzdelávania ( § 2 ods. 2 písm. a) Vyučovanie sa začína o 8:00 hod., aby sa do školy dostavili včas aj dochádzajúci žiaci, striedanie vyučovacích hodín s prestávkami dodržané, po 2. a 4. vyuč. hodine veľká prestávka. Škola spolupracuje s ŠPP Trebišov , PPP Trebišov pri poskytnutí najvhodnejších metód a foriem činnosti v rámci výchovno-vzdelávecej činnosti pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami /nadaní a integrovaní žiaci/. b) Voľnočasové aktivity školy (§ 2 ods. 2 písm. b) V školskom roku 2006/07 pracovalo v základnej škole 6 krúžkov s rôznym zameraním. Žiaci odovzdali škole 29 vzdelávacích poukazov. Niektorí žiaci pracovali i vo viacerých krúžkoch. Tu si rozvíjali svoj talent podľa vlastného záujmu /napr.: hra na flaute, tanečný krúžok, športový …/, alebo sa zdokonaľovali v niektorých predmetoch /zábavná matematika, konverzácia zo slovenského jazyka, internetové krúžky, práca s počítačom…/. Na prácu v školskom športovom stredisku žiaci využívali ihrisko na školskom dvore, telocvičňu ZŠ s vyuč. jazykom maďarským, ako i obecné športové ihrisko. b) Spolupráca školy s rodičmi, o poskytovaní služieb deťom, žiakom a rodičom (§ 2 ods. 2 písm. c) Pokračujeme v dobrej spolupráci s rodičmi. Rodičia nám pomáhajú pri zveľaďovaní tried, pomáhajú pri údržbe lavíc a školského zariadenia, sponzorujú niektoré aktivity ako aj samotná rada rodičov pri základnej škole spolupracuje so školou na všetkých úrovniach vyplývajúcich z jeho postavenia. Podrobný rozbor činnosti v bode 7/1. Prerokované v pedagogickej rade školy dňa 15.septembra 2007 Vyjadrenie rady školy: Rada školy odporúča zriaďovateľovi Obec Veľký Horeš, zastúpený Ľ.Tarrom s c h v á l i ť Správu o výsledkoch a podmienkach výchovno-vzdelávacej činnosti Základnej školy za školský rok 2006/2007 Milada Váradyová meno a priezvisko predseda Rady školy pri ZŠ s vyučovacím jazykom slovenským vo V. Horeši Stanovisko zriaďovateľa: obec Veľký Horeš s ch v a ľ u j e Správu o výsledkoch a podmienkach výchovno-vzdelávacej činnosti Základnej školy za školský rok 2006/2007 Ľudovít Tarr, starosta obce za zriaďovateľa Vypracovali: PaedDr Zoltán Pál riaditeľ školy
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||